PEARSONY, NARRACJE, SYNTEZY
Szyby kopalniane i zabytkowe wagony tworzą malowniczą okolicę na terenie Wałbrzyskiej Galerii Sztuki BWA, gdzie swoje prace prezentują wykładowcy z wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta, z okazji 25 rocznicy powstania Wydziału Grafiki i Sztuki Mediów. Czy ich szeroki wachlarz zainteresowań, różnorodność zagadnień twórczych, różnorodność technik, różnorodność postaw i temperamentu artystycznego pozwalają na zaaranżowanie spójnej ekspozycji? Kuratorzy wystawy zapewniają, że możliwy jest twórczy dialog między abstrakcjonistami, zwolennikami minimalizmu i matematycznej syntezy, a narracyjnymi gawędziarzami, którzy kochają detal i ludzkie ciało, a wnętrze starej kopalni bardzo temu sprzyja.
Kuratorzy wystawy:
dr hab. Tomasz Broda
dr hab. Piotr Komorowski
dr Paweł Puzio
Wystawa dostępna codziennie od godz. 10.00 -18.00 ( do 6 marca 2022 r.)
Wystawa zrealizowana przez:
Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu,
Centrum Nauki i Sztuki Stara Kopalnia w Wałbrzychu,
Wałbrzyską Galerię Sztuki Biuro Wystaw Artystycznych.
Jak sugeruje tytuł, wystawa próbuje przedstawić twórczość artystów w trzech kręgach tematycznych i semantycznych. Pierwszy obszar, zatytułowany Persony skupia się na motywach różnych kreatywnych ujęć i reprezentacji człowieka. Ludzie są jednym z najważniejszych tematów twórczości artystycznej. Jest to kategoria bardzo szeroka, obejmująca niezliczone zagadnienia artystyczne, takie jak: forma ludzkiego ciała, psychologia i tożsamość człowieka, relacje międzyludzkie, cielesność i post-cielesność.
PERSONY
Jak sugeruje tytuł, przedstawia się twórczość artystów w trzech kręgach tematycznych i semantycznych. Pierwszy obszar, zatytułowany Persony skupia się na motywach różnych kreatywnych ujęć i reprezentacji człowieka. Ludzie są jednym z najważniejszych tematów twórczości artystycznej. Jest to kategoria bardzo szeroka, obejmująca niezliczone zagadnienia artystyczne, takie jak: forma ludzkiego ciała, psychologia i tożsamość człowieka, relacje międzyludzkie, cielesność i post-cielesność.
NARRACJE
Dziś polska ilustracja jest powszechna, a grafiki można znaleźć nie tylko na kartach książek czy komiksów, ale także na ścianach wielu polskich domów. Narrację zawieszamy na sztandarze, dumni z tego, że zamienia się w prawdziwie demokratyczną opowieść, nie wykluczającą żadnej publiczności, będąc jednocześnie prowokacyjną, czasem kpiącą z rzeczywistości, czasem delikatną przestrzenią.
SYNTEZY
Trzeci obszar reprezentuje tematy, które można zidentyfikować poprzez praktykę twórczą, która łączy różnorodne (często bardzo różne) idee, techniki i wyrażenia artystyczne. Niezależnie od tego, czy odnoszą się do mediów klasycznych, nowych mediów, czy też relacji między nimi. Hasło wiąże się również ze znalezieniem wspólnej płaszczyzny między sztuką i nauką, a innymi obszarami ludzkiej aktywności (np. matematyką, techniką cyfrową, problematyką społeczną). Z drugiej strony koresponduje również z działaniami twórczymi, mającymi na celu przedstawienie zagadnień artystycznych w sposób holistyczny, oparty na prostocie wyrażania emocji i braku środków formalnych (minimalizm).